Agriturismo Fecchio Gelso in Ortezzano!

Cp Marche agriturismo

Het is al weer 3 dagen geleden dat we schreven. Soms gewoon te druk met leven. Fano bleek een fantastische plaats. Schitterende gebouwen en op zaterdag een grote markt.

Museum Fano

Op de fiets langs de de boulevard er naar toe! Eerst een espresso. Heerlijk. Het weer is zalig en ga zo maar door in superlatieven 😉. Edoch: Kees blijkt zijn fietsslot vergeten te zijn dus die moet terug deze ophalen. Ik zie mijn kans schoon om de markt af te struinen.

Fano, markt

Aan de kledingmarkt zie ik vaak wel hoe de vlag er bij staat in dit geval de economische vlag. Het is een redelijk aanbod; divers en de kwaliteit ziet er aardig uit. Maar de prijzen zijn erg laag; bepaalde kramen hanteren een eenheidsprijs van gemiddeld 5 euro voor elk stuk dat je koopt. Dus gewone broeken blouses jurken alles voor 5 euro! Dat is natuurlijk veel te laag die prijs. Ik heb maar 1 kraam kunnen vinden die boven de 20 euro vroeg. Dan is ’t niet best met de bestedingsruimte van de bevolking. En dan staat er ook nog ‘made in Italy’ op de etiketten. Er zijn regio’s vol met fabrieken waar Chinezen de productie doen voor heel veel merken kleding waar ooit de Italiaan zelf nog zijn brood kon verdienen. Maar de Italianen zijn vertrokken uit die regio’s. Tja deze Chinezen wonen natuurlijk wel als migranten in Italië. Maar toch. Ineens sta ik voor een kraam (rijen rekken), en herken ik dit beeld. Alles op kleur rokken jurken en truitjes door elkaar; een rek groen, rood, geel, blauw, zwart en grijs/wit. Ik denk dit te herkennen van de markt in Zutphen. Het is een copie op z’n minst.-Een van mijn teleurstellingen in het leven is de afvlakking van het aanbod in de kledingindustrie. Het lijkt of de diversiteit steeds meer verdwijnt. Anders geformuleerd: uniformiteit neemt overal toe. Elk land gaat steeds meer zijn identiteit verliezen, denk ik waar te nemen, op het terrein van de confectie. Deze ontwikkeling constateerde ik ook samen met mijn collega’s van de Kunstacademie op de grote designbeurs van Milaan ‘De Mobilae’…. Zelfs de designs van de Japanners sprongen er nog zelden uit. Of ik wordt ouder en zie het verschil niet meer?! -Zal wel weer een formule zijn van een leverancier die ook de manier van verkopen bepaald. Ik zoek een jurkje met spagettibanden. Nou niet of nauwelijks voorhanden. Echt vreemd bedacht ik. Zeker voor een land als Italie. De enige verklaring hiervoor – die ik me kan voorstellen – is het weer, dat niet goed is geweest de afgelopen maanden. Veel Italianen dragen nog lange broeken en jassen zelfs wollen truien en mutsen. Intussen loopt de markt eindeloos door en kom ik de oude stad binnen. Prachtige gebouwen en een schitterend theater. We genieten hier als vanouds. Als lunch kopen we een lokaal gebak (droge koek) gevuld met bakpruimen denk ik. Maar ik ben niet de zoetexpert; dat is Kees en hij is te vreden! Voor ’t avondeten koop ik een Italiaanse speck voor in de pasta. Dat vinden we altijd heerlijk; beetje kaas erover met lekkere pastasaus en een salade. We hebben inmiddels de lokale wijn ontdekt die heerlijk is. Rosso Piceno. Kost een drol. We staan inmiddels de tweede dag. Achter ons loopt het spoor. Het lawaai viel reuze. mee die nacht. We sliepen goed. Heerlijk gezwommen alhoewel het water koud is. Vandaag gaan we toch een stukje verder; langs de kust eerst: want zalig weer om aan ’t strand te liggen. Dan landen we op de volgende plek. Allereerst zoeken naar een tunnel onder het spoor door die hoog genoeg is voor de camper. Dat valt niet mee! De meesten gaan niet hoger dan 2 meter! Uiteindelijk vinden we een tunnel van 4 meter en komen we op een camperplaats waar ook huisjes worden verhuurd. Mijn eerste indruk is niet zo best: het oogt wat verwaarloosd, maar Kees ziet een mooi kiezelstrand en de zee aan z’n voeten: dus staan! We willen even aan de paal. Kosten zijn 15 euro inclusief alles ook douchen enzo! Ik wil m’n haar wel even lekker wassen: dat eigenlijk al weer veel te lang is gegroeid. Ik overweeg ’t af te knippen. Veel handiger. Wie weet. Inmiddels zijn we lekker geïnstalleerd en komt de eerste trein. Later blijken er 4 soorten te zijn. Twee daarvan ervaar je als’ dwars door je heen’ rijders. Ik ga eens even kijken en zie dan dat de rails 2 meter boven de weg liggen en dit op ongeveer 50 meter afstand van de camperplaats maar verborgen in heel hoog riet. Op de recenties van NKC was hier niet over gerept! Tja we keken elkaar aan en zeiden toen: Dat wordt wat vannacht, maar zin om weer te verkassen hadden we ook niet. Heerlijk gezwommen en daarna even in de zon. Die erg fel lijkt dus op tijd in de schaduw. Ik krijg het lekkere Italië gevoel nog steeds niet te pakken.

Heerlijk! Pizza en wijntje uit de streek aan het strand

Druk, slechte volle wegen, vaak geen mooie kust…. Na een nacht, voor mij met slaappil, na gewoon bang in bed te hebben gelegen – twee typen treinen kwamen al grommend vanaf grote afstand hoorbaar op je af geraasd en belandden dan met volle vaart midden in je buik: zelfs de camper schudt dan heen en weer- waar ik misselijk van werd. Afschuwelijk. Kees wil graag Marche verkennen en ook mij trekt het binnenland steeds meer. Op afstand zien we de Abruzzen met besneeuwde toppen en alhoewel ik dol op zee en zwemmen ben ruil ik dat graag in voor de uitzichten en de stilte. We zien de volgende dag dus een Agriturismo met restaurant. Eten wordt zeer aanbevolen. De tocht er naar toe is geweldig. Overal groene heuvels en kleine oude burchtstadjes op de toppen. Wegen zijn ook hier matig maar dat zijn we in berggebied wel gewend. We landen op een mooie parking in de heuvels die de voorlopers zijn van het gebergte de Abruzzen. We informeren bij de eigenaar van ’t restaurant of we mogen staan en zien direct bij de deur een foto met mannen in een Volendammerpak en een molen op de achtergrond! Enthousiast vertelt de eigenaar over zijn reis naar de Hollandse bollenvelden en legt uit dat hij met zoon en chefkok op de foto staat. We zijn welkom: er zijn geen kosten en het driegangen menu kost 10 euro!! 👌😊 Dat wordt smullen vanavond want deze agritoerisme boerderij heeft de eerste prijs gewonnen in Italië!! Voor ’t eten en de locatie ja👍