Rondje Maastricht- Bunde, 8-12 december

Maastricht
De koepel van het Bonnefanten museum
Henk en Vera met Kuma

Het is winter……We hebben de camper van stal gehaald en zijn een paar dagen bij vrienden in Maastricht; woensdag zijn we bij Henk en Vera die op Oud Caberg wonen aan de rand van Maastricht. Een wandeling vlakbij voert langs de bekende conische grenspaaltjes,tussen België en Neederland; er komt hier een groot zonnepaneelpark en er is een archeologische vindplaats “Fort aan de zouw” en er hebben hier, door de eeuwen heen, tal van belegeringen plaatsgevonden van de stad Maastricht. Het weerzien met Henk en Vera, in hun knusse huis, is altijd fijn en vertrouwd. We praten genoegelijk bij en overnachten op de parkeerplaats naast het huis. Donderdagochtend nemen we afscheid en rijden we naar de camperplaats Marinahaven aan de Maas dichtbij het Gouvernement, oftewel, het Limburgse Provinciehuis. We staan daar voor 20 € inclusief stroom met uitzicht op de Maas, de haven, en aan de overkant zien we het kerktorentje van St. Pieter en de contouren van de Pietersberg en de Enci cementfabriek. Met een diepe brom horen we vrachtschepen voorbijvaren, een brom die je aan de Ijssel minder hoort, maar die hier ontstaat door de resonantie van de mergelwanden. We boffen! De zon schijnt, het is 4 C en terwijl ik het Bonnefantenmuseum bezoek om de tentoonstelling met o.a. Afrikaans- Surinaamse kunst te zien gaat Trui lekker “Statten” in het Maastricht. We scoren zelfs nog wat kerstcadeautjes, Terug op de CP genieten we van een prachtige zonsondergang, en eindigen achter de televisie met een glaasje wijn. De volgende dag vrolijk op pad naar Sjaak en Janet in good old Bunde! Na 10 minuutjes rijden staan we keurig op hun oprit waar we mooi inpassen met de bus. Bin Sjaak en Janet hebben we meteen een vertrouwd gevoel van thuis komen, samen wandelen langs het julianakanal, waar een heel nieuw recreatiegebied door de grindwinning is ingericht. heerlijk bijpraten, over wat me allemaal beleven in onze nog betrekkelijk nieuwe pensioen levensfase, en natuurlijk kijken we terug op onze gezamenlijke Italië reis deze zomer! We overnachten comfortabel aan de stroom, op de oprit, en na het ontbijt de volgende nemen we afscheid voor de terugreis naar Zutphen, op naar de Kerst!